رویدادها روش های مفید برای جمع آوری داده های مربوط به تعامل کاربر با مؤلفه های تعاملی اپلیکیشن ها است. برای مثال فشردن یک دکمه یا لمس صفحه لمسی دستگاه و امثال اینها؛ یک رویداد حساب می شود. چارچوب اندروید؛ صف رویداد را بر مبنای اولین خروجی از اولین ورودی (FIFO) مدیریت می کند. می توانید این رویدادها را در برنامه خود ضبط کرده و مطابق با نیاز اقدامات لازم را انجام دهید.
در ادامه سه مفهوم مرتبط با مدیریت رویدادهایاندرویدآورده شده است:
مدیریت کننده رویداد | مخاطب رویداد و توضیح آن |
onClick() |
OnClickListener() این متد زمانی فراخوانی می شود که کاربر روی یک ویدجت مانند دکمه، متن، تصویر و . کلیک می کند؛ یا آنها را لمس می کند. برای مدیریت چنین رویدادی شما باید از ()onClick استفاده کنید. |
onLongClick() |
OnLongClickListener() این متد زمانی فراخوانی می شود که کاربر برای چند ثانیه روی یک ویدجت مانند دکمه، متن، تصویر و . کلیک می کند (یا چند ثانیه آن را لمس می کند). برای مدیریت چنین رویدادی شما از ()onLongClick استفاده خواهیدکرد. |
onFocusChange() |
onFocusChangeListener() این متد زمانی فراخوانی می شود که تمرکز از روی یک ویدجت برداشته می شود، یعنی کاربر از آیتم view بیرون می رود. شما برای مدیریت چنین رویدادی از مدیریت کننده ی رویداد ()onFoocusChange استفاده خواهید کرد. |
onkey() |
onFocusChangeListener() این متد زمانی فراخوانی می شود که کاربر روی یک آیتم متمرکز شده و یک کلید سخت افزاری روی دستگاه را فشار داده یا رها می کند. شما برای مدیریت چنین رویدادی از مدیریت کننده رویداد ()onKey استفاده می کنید. |
onTouch() |
OnTouchListener() این متد زمانی فراخوانی می شود که کاربر کلید را فشار دهد یا رها بکند؛ یا هر حرکت دیگری روی صفحه نمایش پیاده کند. برای مدیریت چنین رویدادی؛ شما از مدیریت کننده رویداد ()OnTouch استفاده خواهید کرد. |
onMenuItemClick() |
onMenuItemClickListener() این متد زمانی فراخوانی می شود که کاربر یک آیتم منو را انتخاب می کند. برای مدیریت کردن چنین رویدادی شما از ()onMenuItemClick استفاده خواهید کرد. |
onCreateContextMenu() |
onCreateContextMenuListener() این متد زمانی فراخوانی می شود که منوی زمینه شروع به ساختن می کند (در نتیجه یک کلیک طولانی پایدار ایجاد می شود) |
مخاطبین رویدادهای بیشتری وجود دارد که به عنوان بخشی از کلاس View در دسترس می باشد؛ مانند OnHoverListener، OnDragListener و غیره که برای اپلیکیشن خودتان مورد نیاز است. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که در صورت ایجاد برنامه های پیشرفته، برای توسعه برنامه اندروید؛ به مستندات رسمی مراجعه کنید.
ثبت رویداد روندی است که توسط آن یک مدیریت کننده رویداد با یک مخاطب رویداد، ثبت می شود، بنابراین؛ مدیریت کننده رویداد زمانی فراخوانی می شود که مخاطب رویداد؛ انجام رویداد را اطلاع رسانی می کند. اگرچه چندین ترفند وجود دارد که بتوانید برای هر رویداد؛ مخاطب رویداد خودتان را ثبت کنید؛ اما ما در ادامه فقط ۳ روش را لیست کرده ایم که بر اساس شرایط خودتان می توانید از هر کدام که خواستید استفاده کنید.
در بخش بعدی مثال های دقیقی در مورد هر سه روش بالا ارائه شده است.
کاربران می توانند با استفاده از کلیدهای سخت افزاری یا دکمه ها و یا لمس صفحه نمایش؛ با دستگاه شان تعامل داشته باشند. لمس صفحه نمایش دستگاه را به حالت لمسی (touch mode) وارد می کند. سپس کاربر می تواند با لمس دکمه های مجازی روی صفحه؛ یا تصاویر و . با دستگاه ارتباط برقرار کند. شما می توانید با فراخوانی متد ()View class`s isINTouchMode بررسی کنید که آیا دستگاه در حالت لمسی است یا خیر.
یک view یا widget معمولاً هنگامی که به حالت فو وارد می شود؛ به صورت برجسته نشان داده می شود یا یک مکان نمای چشمک زن را نشان می دهد. این موضوع نشان می دهد که برای پذیرش ورودی از کاربر آماده است.
برای ایجاد و توسعه اپلیکیشن های اندرویدی از چه زبان برنامه نویسی استفاده کنیم؟
رویداد ,یک ,مدیریت ,کند ,فراخوانی ,کننده ,می شود ,می کند ,فراخوانی می ,زمانی فراخوانی ,شود که ,مدیریت کننده رویداد ,ویدجت مانند دکمه،
درباره این سایت